Zdobywanie informacji na temat pracodawcy - Opracodawcach.pl

Zdobywanie informacji na temat pracodawcy


Jesteś jednym ze szczęśliwców. Zostałeś wyselekcjonowany do rozmowy kwalifikacyjnej, do szybko torowego programu zawodowego, przez dobrze znanego pracodawcę. Ale wiesz, że faktem jest, iż każdego roku z masy kandydatów wybieranych do odbycia rozmowy, tylko kilku zostaje przyjętych – jak więc się upewnisz, że będziesz jednym z nich?

Dlaczego research

Być może szukasz nowej pracy albo zamierzasz przedsięwziąć kroki w kierunku zmiany zawodu. A może masz rozmowę w sprawie pierwszej pracy? Bez względu na scenariusz, wyszukiwanie informacji o nowym pracodawcy jest niezbędne podczas szukania pracy i przygotowań do rozmowy.
Powodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej zależy od wielu czynników, takich jak wcześniejsze doświadczenie, charakter, umiejętności i zdolności. Jednakże jednym z najbardziej powszechnych błędów, jakie ludzie popełniają w odniesieniu do rozmowy kwalifikacyjnej, a także podczas szukania pracy, jest przeprowadzanie niewystarczających poszukiwań informacji dotyczących potencjalnych pracodawców.
Przygotowanie jest zasadniczym składnikiem sukcesu. Wiedza o korzystnych i słabych stronach pracodawcy może Ci pomóc ustalić więcej informacji na temat organizacji i twojego potencjalnego w niej miejsca. Da Ci podczas rozmowy kwalifikacyjnej możliwość zadania pytań, zawierających w sobie informacje. Bez wątpienia, twoje poszukiwania przyczynią się do odebrania przez rozmówcę lepszego wrażenia. Przygotowanie jest kluczem i jak mówi stare przysłowie „Porażka w przygotowaniach jest przygotowaniem do porażki”

Poszukiwanie pracy

Informacje na temat pracodawców zdobywane podczas poszukiwania pracy, umożliwią Ci sformułowanie opinii o rodzaju firmy, dla której chciałbyś pracować. Pomogą Ci także wyselekcjonować i wyeliminować różne organizacje czy środowiska, które nie pasują do planu twojej kariery. Używając dostępnych źródeł, możesz zyskać lepsze rozumienie tego, jakie potencjalne możliwości kariery istnieją w odniesieniu do danego pracodawcy. Na przykład: ważna i stanowiąca podstawę informacja na temat pracodawcy zawiera rodzaj czynności, jakimi zajmuje się firma, stanowiska, które wyodrębnia oraz kwestię stabilności finansowej firmy.

Ustrukturyzowana droga podejścia do poszukiwań polega na:
• Wyselekcjonowaniu gałęzi rynku, które trafiają w twoje potrzeby
• Zlokalizowaniu pracodawców pośród docelowych gałęzi rynku
• Wyszukaniu informacji i odkryciu, do kogo są zaadresowane

Wywiad przed rozmową kwalifikacyjną

Przed spotkaniem z potencjalnym pracodawcą dobrze jest upewnić się, co do następujących rzeczy: Czym zajmuje się firma i jak działa?. Jaki jest jej status finansowy – czy rozrasta się czy pomniejsza? Kto stanowi jej główną konkurencję i jakie umiejętności sobie ceni: edukację, poprzednie doświadczenia? Co możesz jej zaoferować?

Posiadanie ogólnego rozeznania na temat organizacji sprawi, że będziesz pewny siebie podczas pierwszej rozmowy. Będziesz w stanie zadawać odpowiednie pytania, odnoszące się do twoich poszukiwań. Na przykład:, jeżeli poszukiwania krążyły wokół stanowiska kierownika ds. marketingu, bezpośrednio wewnątrz agencji marketingowej, możesz powiedzieć coś w rodzaju: „Rozumiem, iż z waszego rocznego rozliczenia wynika, że wydaliście określony odsetek na reklamę. Jaką kwotę z tego ulokowano w bezpośrednie wydatki marketingowe?”

Powyższe pytania, w odróżnieniu do pytania o liczbę pracowników w firmie (czego możesz się dowiedzieć sam) dowodzą, że poświęciłeś czas i siły, aby przygotować się do rozmowy. Osoba prowadząca rozmowę odbierze to jako znak, że traktujesz poważnie firmę, pracę i przyszłą karierę.

Z powodu nowoczesnej technologii, takiej jak Internet, wymówki odnośnie niemożności odnalezienia odpowiednich informacji o potencjalnym pracodawcy, nie mają racji bytu. Wiadomo, że możliwości surfowania w Internecie dostarczy Ci lokalna biblioteka czy kawiarenka internetowa.

Odszukiwanie informacji

Nigdzie nie znajdziesz tyle informacji, co w sieci. Większość firm posiada swoje strony internetowe, a jeżeli nie, możesz odnaleźć specyficzne informacje branżowe o firmie i konkurencji. Jeżeli nie posiadasz dostępu do Internetu w domu czy w pracy, możesz skorzystać z usług lokalnej kawiarenki internetowej. Za kilka złotych możesz wydrukować informacje ze strony internetowej firmy lub znaleźć dane kontaktowe powiązanych z nią zakładów. Instytucje i stowarzyszenia podające nazwiska kontaktowe i rady zawodowe, o tym jak dotrzeć do informacji o wybranym zawodzie, są często zamieszczone w sieci.

Konsultanci firmy HAYS mogą Ci dostarczyć konkretnych informacji na temat pracy, zanim pojawisz się na rozmowie. Dostarczą Ci również szczegółów, dotyczących lokalizacji pracy, wymaganych umiejętności i doświadczenia, pokroju firmy i wynagrodzenia. Prośba o broszurę i adres strony internetowej firmy umożliwi Ci zgromadzenie tak wielu informacji do twojej rozmowy, jak to możliwe.

Stowarzyszenia i instytucje handlowe tworzą wykazy członkostwa i czasopisma, które dostarczają informacji o trendach i zagadnieniach danego obszaru. Prawie każdy rodzaj branży czy przemysłu przynależy do stowarzyszenia handlowego lub wyznaczonego instytutu. Możesz odnaleźć te informacje dzięki informacji telefonicznej lub poprzez przeszukanie zasobów dotyczących stowarzyszeń handlowych w lokalnej bibliotece.

Podejmij inicjatywę

Inicjatywa własna jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Użyj kilku sprytnych taktyk w celu zdobycia pożądanych informacji. Na przykład: podczas poszukiwań wykonaj teoretyczny telefon do pracodawcy, prosząc o kontakt do osoby, do której pragniesz wysłać CV. Kto wie gdzie zawiodą Cię te poszukiwania? Zdobądź informacje o firmie poprzez wizytę w recepcji podczas przerwy na lunch, poproś o broszurę lub roczny raport. W przypadku, gdy nie chcesz zdradzać tożsamości, poproś przyjaciela, aby odwiedził zamiast Ciebie dane miejsce lub wykonał telefon.

Wykorzystaj własne kontakty i pytaj innych profesjonalistów w branży o informacje dotyczące organizacji, która Cię interesuje. Innym przydatnym źródłem są informacje konkurencji, gdyż często dają wgląd w wybraną organizację, pozwalając Ci na rozpracowanie różnic pomiędzy dwoma firmami oraz ich unikatowych zalet.

Przydatnym może okazać się kupno gazet i czasopism w celu odnalezienia specyficznych informacji branżowych. Większość pism handlowych można zakupić w dużych kioskach prasowych lub można je zamówić. Ogólna znajomość prasy branżowej, zdobywana poprzez czytanie gazet publikujących główne zagadnienia biznesowe, związane z twoim sektorem przemysłowym jest przydatną wiedzą, która stanowi ważne zaplecze. Jeżeli wyrobisz sobie nawyk czytania nowinek biznesowych każdego tygodnia, będziesz zaskoczony, jak wiele się uczysz i przyswajasz i jak przydatne może się to okazać dla przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej

Klucz do efektywnych poszukiwań informacji o pracodawcy znajduje się w twoich przygotowaniach i celnej pomysłowości. W momencie, gdy zidentyfikowałeś branżę, w której chciałbyś pracować oraz ulokowanych w niej potencjalnych pracodawców, twoim kolejnym krokiem jest wyszukanie odpowiednich ludzi, którzy pomogą Ci dowiedzieć się czegoś więcej o pracy lub zorganizują dla Ciebie rozmowę. Istnieją przystępne profile krajowych firm w lokalnych bibliotekach i w sieci, więc możesz podjąć inicjatywę poprzez wykonanie bezpośredniego telefonu z prośbą o przesłanie informacji.
Niezależnie, czy poszukujesz pracy czy przygotowujesz się do rozmowy, wyszukiwanie informacji o pracodawcy jest sprawą kluczową.

Materiał przygotowany przez:

tłum.
(HAYS)
2008-08-13