Dobrze wiedzieć

| 2008-06-04

Uniwersytety Pracownicze

Coraz częściej na Polskim rynku pracy pojawiają się korporacje stawiające na rozwój i szkolenia pracowników.
Nie jest to dziwnym zjawiskiem również wśród krajowych przedsiębiorstw, jednak wszystko staje się bardziej interesujące jeśli zauważymy iż coraz częściej kwestię rozwoju personalnego poprzez szkolenia pracowników firmy pozostawiają we własnym zakresie tworząc odrębne struktury w przedsiębiorstwie.

Prawie jak Uniwersytet

Od jakiegoś czasu coraz więcej mówi się o tzw. uniwersytetach czy też akademiach tworzonych przez firmy będące międzynarodowymi korporacjami. Wprawdzie jednostki te nazywane tutaj uniwersytetami nie wiele mają wspólnego z uczelniami wyższymi uczęszczanymi przez studentów, jednak nie można odebrać pomysłowości i sensu tworzenia takich struktur w przedsiębiorstwach funkcjonujących w realiach XXI wieku. Korzyści są obustronne, gdyż zdobywanie wiedzy jest bardzo cennym elementem kariery zawodowej. Idąc tym tropem przyszły pracownik nie musi z własnego portfela wydawać na dokształcanie się w zawodzie. Natomiast pracodawca jest zadowolony z posiadania coraz to lepiej wykwalifikowanego i rozwijającego się pracownika który staje się bardziej efektywny w swych działaniach, a jest to bardzo potrzebne w sytuacji rosnących wynagrodzeń w celu zachowania równowagi na płaszczyźnie wydajność – płaca.

Uniwersytet Capgemini

Capgemini to jedna z największych firm konsultingowych na świecie, lider w świadczeniu zintegrowanych usług doradczych, informatycznych i outsourcingowych. Posiada ponad 300 biur w 30 krajach na świecie i zatrudnia 82 000 specjalistów.
Firma ta stworzyła własny uniwersytet zlokalizowany we francuskiej miejscowości Les Fontaines. Prowadzone tu kursy i szkolenia mają na celu ugruntowanie wiedzy związanej z najnowszymi technologiami informatycznymi i praktyką biznesową. Zarówno metody nauczania jak i narzędzia stosowane podczas szkoleń w "Capgemini University" ułatwiają przyswojenie wiedzy o najnowszych trendach w zarządzaniu oraz usprawniają relacje i współpracę z klientami. Zachęcając młodych wykształconych ludzi do pracy firma oferuje rozwój edukacyjny poprzez możliwość opracowania swojego indywidualnego planu rozwoju. Pracując w Capgemini każdy może znaleźć się w gronie 10 tys. pracowników, którzy wzięli udział w wirtualnych i tradycyjnych programach szkoleniowych w ramach "Uniwersytetu Capgemini". W ostatnim rankingu Kariera z Pracodawcą bazującym na opinii studentów firma ta awansowała o 37 pozycji i uplasowała się na drugiej pozycji.


1. Usytuowany 30 km. na północ od Paryża w miejscowości Les Fontaines "Uniwersytet Capgemini" jest nowym miejscem szkoleń i forum biznesowego. 2. Sale treningowe pozwalają pracownikom Capgemini na zachowanie dobrej kondycji i zdrowego stylu życia. 3. Kompleks mieszkalny w paro tysięcznym Les Fontaines pozwala na spokój i koncentrację przy realizowaniu najważniejszego celu jakim jest kształcenie pracowników.

Uniwersytet Podatkowy Ernst & Young

"Uniwersytet Podatkowy" to nowy świeżo powstały projekt firmy Ernst & Young, światowego lidera w zakresie audytu, doradztwa podatkowego, doradztwa biznesowego oraz doradztwa transakcyjnego, zatrudniającego 130 tys. pracowników na całym świcie.

Chcąc pomóc swoim pracownikom w poszerzaniu wiedzy korporacja wprowadziła program stworzenia Uniwersytetu specjalizującego się w dziedzinie podatków.
Program szkolenia przewiduje 2 letni okres po którym każdy uczący będzie mógł wybrać najlepszą dla siebie specjalizację.
Cały program Uniwersytetu Podatkowego składa się z trzech filarów. Pierwszym filarem jest doświadczenie, które pracownik zdobywa w firmie. Poznaje system i zakres pracy poszczególnych działów doradztwa podatkowego oraz w różnych branżach gospodarki, a także pracy dla różnych klientów. Drugi filar to system szkoleń, które obejmują, m.in. specjalistyczną wiedzę z zakresu polskich i międzynarodowych podatków. Wreszcie trzeci - to coaching. Oznacza to, że każdy student-pracownik będzie miał doświadczonego opiekuna, który pomoże mu w wyborze szkoleń i właściwej specjalizacji.
Firma Ernst & Young również jest doceniana w różnych rankingach. Ostatnim takim wyróżnieniem było zajęcie 9 miejsca w rankingu „Pracodawca Roku” organizowanym przez AIESEC.

Shell Academy

Inną formą dbania o rozwój nie tylko pracowników ale i przyszłych potencjalnych dziś jeszcze studentów, ale być może za jakiś czas już pracowników jest tworzenie programów szkoleniowych realizowanych przez firmy przy pomocy zaplecza naukowego uczelni wyższych. Taką formę wybrała między innymi firma Shell która we wspólnym w projekcie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie zainicjowała projekt "Shell Academy", mający na celu przygotowanie jeszcze uczących się studentów (szczególnie V roku) do podjęcia pracy w firmie Shell. Projekt przewidywał wybranie spośród zainteresowanych, grupę studentów którym zaoferowano zajęcia obejmujące różnorodne zagadnienia finansowo-księgowe, a także zapoznanie się ze specyfiką pracy i wartościami oraz kulturą organizacyjną tej międzynarodowej korporacji. Druga już edycja zakończyła się sukcesem a uczestnikom szkoleń wręczono oferty pracy w Krakowskim centrum, które obok istniejących w Glasgow, Gwatemali, Kuala Lumpur, Manili i Chennai, jest szóstym już centrum na świecie tego jednego z największych światowych koncernów gospodarczych.

Uniwersytet Skanska

Jeszcze inną formą realizacji celu edukacyjnego w przedsiębiorstwie jest współpraca pracodawcy z firmami szkoleniowymi. Taką drogą poszła firma budowlana Skanska, zatrudniająca obecnie ponad 6,4 tys. osób.
Firma wykorzystując zaplecze szkoleniowe House of Skills (wiodącej na polskim rynku firmy szkoleniowo-doradczej) stworzyła program "Uniwersytetu Skanska".
Firma szkoleniowa odpowiedzialna była za pomoc w pozyskaniu funduszy unijnych, a następnie za przeprowadzenie cyklu szkoleń pozwalających rozwinąć lub wzmocnić umiejętności menedżerskie.
Do tej pory w szkoleniach wzięło udział około 2300 pracowników Skanska zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych firmy na terenie całej Polski, należących – co bardzo istotne - do różnych poziomów struktury. Wśród nich znaleźli się: brygadziści, główni specjaliści, kierownicy, inżynierowie, koordynatorzy, menedżerowie i dyrektorzy oddziałów. Zakończenie projektu "Uniwersytet Skanska" planowane jest na 30 czerwca 2008 r.

Głównym celem "Uniwersytetu Skanska" był wzrost konkurencyjności firmy. Trenerzy House of Skills przeprowadzili 615 szkoleń, co zajęło w sumie 992 dni. Zajęcia obejmowały m.in. negocjacje, sztukę prezentacji, motywowanie, zarządzanie poprzez cele, a także rozwój umiejętności komunikacyjnych. Uczestnicy szkoleń zwracali uwagę m.in. na wyjątkową atmosferę zajęć, wysoką jakość ich prowadzenia oraz przydatność tematyki w codziennej pracy. Również i firma Skanska została najatrakcyjniejszym pracodawcą branży budowlanej w rankingu "Firma dla Inżyniera 2007".

W każdym z przytoczonych tu przykładów możemy odnaleźć pewną wspólną cechę, wszystkie z wymienionych firm od jakiegoś już czasu zajmują czołowe miejsca w ogólnopolskich rankingach pracodawców. Świadczy to o tym że przedsiębiorcy dbający o rozwój i szkolenia swych podwładnych są coraz bardziej dostrzegani również przez przyszłych pracowników co zwiększa konkurencyjność pracodawcy na rynku pracy.

Sposoby jakimi firmy stawiają na kształcenie pracowników są coraz bardziej innowacyjne i różnorodne. Poczynając od takich rozwiązań jak tworzenie wyodrębnionych struktur zajmujących się szkoleniami, współpracy ze szkołami wyższymi w rozwoju pracowników, a kończąc na współpracy z ośrodkami szkoleniowymi.

Jednak jakiekolwiek by te drogi nie były, ważne jest że coraz częściej przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z konieczności przeprowadzania szkoleń, gdyż jest to nieodłącznym elementem dzisiejszego funkcjonowania i bytu podmiotów gospodarczych.

 Drukuj   Zapisz do pdf   Wyślij znajomemu

Komentarze:
›› Autor: ~kati - 2008-06-04 20:39 [856 tygodni temu]
szkoda tylko że te wszystkie firmy to firmy zagraniczne a nie ma w nich firm z naszego kraju. Ja - chyba dlatego że jestem młoda - w pracy cenie sobie najbardziej rozwój, dobry pracodawca powinien płacić za naukę na studiach pracownikom, przynajmniej w części pokrywając koszty nauki.